Per Marcelo d’Elia
Branco
Impulsor del Projeto Software Livre Brasil:
www.softwarelivre.org
Membre
del Projecto Software Lliure RioGrande do Sul
.
____________________
Aquest article es distribueix
d’acord amb la Llicència Creative Commons
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.ca
__________________
Introducció
Vivim en un període històric conegut com
l'era “de la informació”. En aquesta fase del
desenvolupament capitalista convivim amb una revolució
tecnològica que té com element central la tecnologia de
la informació i de la comunicació. La revolució
digital o la societat de la informació és el resultat
d'estímuls contradictoris provocats, d'una banda, pels grans
interessos del capitalisme internacional en viabilizar l’anomenada
globalització de l'economia i, d'altra banda, per la capacitat
creativa i l'esperit llibertari dels hackers. Els hackers van ser qui
van crear pràcticament tot el que fa que Internet funcioni, en
la majoria dels casos en forma voluntària. Els protocols
TCP/IP, WWW (world wide web), DNS, DHCP, FTP i l'e-mail van ser
desenvolupats per hackers i col•locats per a l'ús lliure de
tota la humanitat. El desenvolupament d'Internet és el més
gran exemple de la capacitat d'innovació de les tecnologies
lliures.
També van ser els hackers qui, en els anys
80, van iniciar la creació del “Moviment Programari
Lliure”.
No obstant això, en el transcurs de la
dècada dels 90 es va iniciar una reacció de les grans
corporacions globals, amb la perspectiva d’apropriar-se i controlar
tota la tecnologia desenvolupada. Importants inversions de l’anomenat
“capital de risc” especulatiu i el pes d'aquestes
mega-corporacions van ser arriscats en aquesta estratègia i,
contradictòriament, van contribuir decisivament a l'expansió
de la Xarxa Mundial i a la consolidació de la revolució
digital.
No obstant, Internet manté fins a avui el seu
caràcter original: lliure, descentralitzada, multifuncional i,
fins al moment, no pot ser controlada, convertint-se llavors en “un
espai de debat”. D'una banda, els poderosos interessos polítics,
financers i comercials que pretenen que la seva funció
principal sigui la de vigilar, controlar, anunciar i vendre. Per
l'altre costat, els interessos ciutadans i democràtics que
aspiren convertir Internet en un instrument al servei de la
democràcia, del desenvolupament sustentable, de la innovació,
de la ciència, de la cultura, de l'educació i de la
salut.
Un dels elements clau d'aquest debat és el
control pel llenguatge del segle XXI: el codi font. Les corporacions
monopolistes desitgen “controlar” la innovació tecnològica
a través de la restricció d'aquests codis, atresorant
els programes de computadores com les seves propietats i fent seves
les obres intel•lectuals i culturals (música, pel•lícules,
llibres). D'altra banda, el moviment per la llibertat del coneixement
i el moviment programari lliure, que estan alliberant el coneixement
empresonat pels veritables “pirates”, aposten en l'evolució
i en la innovació com una forma de socialització dels
beneficis de la revolució digital.
Història
del Programari Lliure
“En el camp concret de la
informàtica, des dels anys 80 s'ha reproduït un fenomen
antic: el coneixement, transmès mitjançant un codi de
llenguatge escrit, està sent guardat gelosament per individus
que ho utilitzen per a mantenir una estructura de poder al llarg dels
segles. En els anys 60 i 70, el desenvolupament de la informàtica
es va deure, en part, que els tècnics compartien el seu
coneixement. Els codis dels programes de computadores eren
compartits, de manera que, els avanços d'un eren utilitzats
per altres per a millorar aquest programa. Actualment, la gran part
de les aplicacions d'informàtica que utilitzem tenen el seu
codi ocult, pertanyen als seus propietaris, per això no podem
copiar-les i tampoc compartir el seu desenvolupament. Solament ells,
els propietaris, poden modificar-les, millorar-les. Si els interessa,
per descomptat”. L'alt preu dels programaris utilitzats en les
computadores i el bloqueig del lliure coneixement científic i
tecnològic impost per les llicències propietàries
han dificultat i fins i tot impedit que algunes regions del planeta
es beneficiïn d'aquesta revolució per a proporcionar una
millor qualitat de vida als seus habitants.
Quan Richard
Stallman (RMS) va començar a treballar en el Laboratori
d'Intel•ligència Artificial del MIT, en 1971, es va
incorporar a una comunitat que ja compartia programari i que tenia
molts anys d'existència. Segons RMS, “l'acte de compartir
programari no estava restringit a aquesta comunitat en particular; és
tan antic com les computadores”. AL principi aquesta comunitat no
anominava aquests programes com “programari lliure” doncs, segons
RMS, aquest terme no existia.
El concepte de programari
lliure va sorgir durant els anys 70, als Estats Units, especificament
en els laboratoris del MIT -Massachusetts Institute of Technology .
Richard Stallman no recorda amb exactitud en quin moment va ser
adoptat aquest terme, no obstant això, “aquest terme ja era
corrent en el MIT” quan va ser llançat, en 1984, el Manifest
GNU
que fou l’origen del Moviment Programari Lliure. Le(s) autorie(s)
del terme també és desconeguda, no obstant va guanyar
gran significat i notorietat gràcies a Richard Stallman, que
el va utilitzar des de l'inici, amb el llançament del Moviment
Programari Lliure.
Alguns Motius per a l'ús del
Programari Lliure
* Raó Macro-econòmica
Brasil, per exemple, transfereix a l'exterior, anualment, més
de mil milions de dòlars en pagaments de llicències de
programari, en un mercat intern que mou anualment tres bilions de
dòlars. Això significa que un terç del que mou
la indústria del programari en el Brasil és transferit,
en forma de pagaments de royalties, a les mega-empreses monopolistes
de programari de l'estranger.
Aquesta realitat, a més
de significar un augment del dèficit en la balança
internacional de serveis, fa inviable el desenvolupament de les
empreses d'informàtica al Brasil.
Brasil, per exemple,
tot just té el 8,6% de la població amb connexió
a Internet a casa i, conforme dades oficials, més del 53%
d'aquests usuaris utilitzen programari il•legal - sense
autorització dels propietaris. Per tant, són
considerats criminals segons les lleis de propietat
intel•lectual.
Per a poder mantener l'actual “mercat
legal” de programari, que arriba a tot just el 4% de la població
brasilera, hem de transferir a l'exterior més del doble del
pressupost anual del programa “Fome
Zero”
(Fam Zero) en un país en el qual 22 milions de persones passen
fam i 44 milions - 1/3 de la població - viuen per sota del
llindar de la pobresa. No es justifica per als països en
desenvolupament adoptar el model de programari privatiu en els
programes de la Societat de la Informació.
* Seguretat
i Confidencialitat de la Informació
Les qüestions
de la seguretat i de la confidencialitat també són
factors importants per a la tria del programari lliure. Una
plataforma tecnològica ha de garantir la seguretat en els
sistemes d'informació i la confidencialitat de les dades dels
usuaris. Perquè això passi és imprescindible
l'accés al codi-font dels programes. Sense el codi-font és
impossible verificar si els programes fan solament allò que el
fabricant diu que fan, o si veritablement hi ha una “porta del
darrere” violant la confidencialitat de la informació.
Igualment, sense el codi-font es fa impossible corregir les falles en
el programa sense recórrer al fabricant propietari.
*
Autonomia i Independència Tecnològica
El
principal capital de la revolució digital i de la Societat de
la Informació és justament el coneixement digital. Això
és, els exclosos digitals són aquells que no tenen
accés al coneixement digital. Com pensar en la inclusió
de qualsevol país en la societat del coneixement sense que les
universitats, escoles, empreses, centres de recerca, governs i
societat tinguin coneixement ple de la tecnologia que s'està
difonent? Per tant, qualsevol programa d'inclusió digital o
d'inserció en la Societat de la Informació només
és consistent si és realitzat amb programari lliure.
Programes d'inclusió digital, realitzats amb programari secret
i privatiu són, en veritat, programes d'exclusió del
coneixement digital.
No volem ser solament consumidors de
productes i de tecnologies propietàries. Els països i els
seus habitants tenen el dret a ser subjectes actius en la Societat de
la Informació.
• Independència dels
Proveïdors
Tenim el dret a conèixer el que estem
utilitzant o comprant. Les dependències tecnològiques
causades per les plataformes propietàries inhibeixen la
competitivitat, impossibiliten el coneixement sobre el contingut del
producte adquirit i creen una exclusivitat de mercat a l'empresa que
el ven al consumidor.
El programari lliure dóna més
independència en relació al proveïdor de
solucions. L'individu que utilitza una solució de programari
lliure té accés al codi-font i a les quatre llibertats
bàsiques del programari lliure. D'aquesta manera, al tenir el
codi-font, no està supeditat al que va desenvolupar la solució
original. La utilització de programari privatiu és el
mateix que, per exemple, utilitzéssim un medicament sense
tenir el dret a conèixer la fórmula química. O
encara, compréssim aliments industrialitzats sense tenir el
dret a conèixer de què estan fets.
* Coneixement
Compartit
Perquè els països menys desenvolupats o
en vies de desenvolupament tinguin l'oportunitat de superar una etapa
històrica de dependència i subordinació en
l'escenari mundial, les actuals lleis i tractats internacionals de
patents, copyright i marques, protegides per la ideologia de la
propietat intel•lectual, necessiten ser alterades i
flexibilitzades. Històricament, el discurs de la ideologia de
la propietat intel•lectual es va establir per a afavorir la
llibertat de creació, per a estimular als inventors i per a
promoure els beneficis per a la societat. Avui s'ha convertit en un
mercat exclusiu dels països desenvolupats i els seus monopolis.
Alternatives com les llicències copyleft,
GPL – General Public License i
Creative
Commons treballen
amb l'expectativa de la llibertat i del coneixement compartit, donant
un sentit positiu i actual, sintonitzat amb les noves possibilitats
creades per la revolució digital.
Desafiaments i
perspectives del Programari Lliure
El programari lliure,
a pesar d'haver estat creat i inspirat en els conceptes llibertaris
dels hackers és, més enllà de tot, una
tecnologia. El programari lliure com tecnologia no és quelcom
‘d'esquerra’ o ‘incompatible amb el capitalisme’. Segons
Manuel Castells “el programari lliure és incompatible amb
les corporacions monopolistes, com Microsoft. És també
incompatible amb governs repressius que volen controlar la llibertat,
siguin de dreta o s’anomenin d'’esquerra’. No obstant això,
no és incompatible amb IBM, i IBM no és un òrgan
revolucionari mundial. Ni tampoc és incompatible amb governs
democràtics que volen desenvolupar la creativitat dels joves.
No obstant, jo no compararia el programari lliure amb
l'esquerra doncs és alguna cosa molt més àmplia.
Els seus valors són valors de transformació social. Les
idees que estan per darrere del programari lliure crec que són
antiautoritàries i de llibertat. Per a mi, aquestes idees són
revolucionàries. No obstant això, hi ha una
diferenciació de l'expressió política
organitzada d'esquerra. El moviment programari lliure és més
ampli que el moviment anticapitalista i troba aliats en el
capitalisme. Existeixen en comú les idees de llibertat si ells
estan disposats a acceptar-les. Això és, en el fons,
molt revolucionari, doncs els grans poders mundials no estan
disposats a acceptar la llibertat.”
És important
destacar que no tots els milions de hackers que desenvolupen
programari ho fan per ideologia o com una acció llibertària
conscient. La majoria d'ells tampoc són activistes socials,
són “tècnics benvolents” que respecten els
principis de les llicències i el coneixement compartit, que
tant poden estar al servei de les grans corporacions globals com de
les organitzacions socials “alterglobals” que desitgen construir
un “altre món possible”, inspirades pel moviment del Forum
Social Mundial.
També és veritat que la gran
majoria de les organitzacions socials i gairebé la totalitat
dels partits d'esquerra encara no han incorporat en els seus
programes de lluita i en la seva pràctica quotidiana els
desafiaments de l'Era “de la Informació”. D'acord amb el
Ministre de la Cultura i músic brasiler Gilberto Gil, al
parlar sobre la seva experiència en el 5è Forum Social
Mundial, “una d'aquestes contradiccions és la convivència
quotidiana entre el més arcaic discurs polític, la més
bizantina forma i el més bizantí contingut, la més
antiga i superada agenda, la més antiga i superada actitud i,
les formes contemporànies, els continguts, les agendes i les
actituds més sintonitzades amb el nostre temps. La convivència
entre l'analògic i el digital, entre la falç i el
martell i els fluxos virtuals.
Existeix espai i probablement
sentit en tot això, potser perquè l'impuls bàsic
del canvi, de la transformació i del progrés estigui, o
hagi estat un dia, en la gènesi de tots els moviments de
crítica a l'ordre establert i de construcció de nous
ordenis. L'impuls fonamental de superació, d'aventura i de
peregrinació que es va fer i es fa present en cada pas avant
de la humanitat.
Les persones i les organitzacions que
constitueixen el Forum Social Mundial tenen, per tant, una base en
comuna, encara que les falles, les visions, els mètodes i les
pràctiques siguin diferents. Aquí està el que
explica la convivència pacífica i estimulant entre
agendes tan dispars, per exemple, com l'agenda d'aquesta trobada,
sobre la revolució digital i les noves xarxes i les agendes
dels partits marxistes tradicionals.
Per a nosaltres,
que desitgem i lluitem per a construir una nova Societat de la
Informació més justa i solidària, el principal
desafiament és el d'extrapolar l'univers d'aquest debat més
enllà de l'esfera selecta de la “people de la information
society” i sensibilitzar les organitzacions socials que lluiten per
canvis estructurals en el planeta a actualitzar els seus discursos,
pràctiques i programes polítics, incorporant els temes
de la revolució digital al segle XXI amb la prioritat
adequada.
De no ser possible realitzar aquesta tasca, els
programes o programari i el propi moviment programari lliure seran
incorporats pel capitalisme globalitzat i les pràctiques
transformadores d'aquest moviment desapareixeran al poc temps.
Una “Nova Societat de la Informació és Possible”,
encara que això no està garantit com un curs únic
de la història. Dependrà del resultat dels diversos
debats que tindrem des d'ara i, per tant, de la nostra capacitat
d'ampliació de les tesis i pràctiques llibertàries
del programari lliure amb la societat global.
Brasília,
24 de febrer de 2005.
____________________
Des de
www.endavant.org traduïm i publiquem aquest text -com altres
textos- pel seu evident interès, al marge de compartir o no
plenament la totalitat dels seus plantejaments.